Högakusten område

Lättläst

Vad är ett världsarv

Ett världsarv är en speciell plats, sak eller område på vår jord. En organisation med namnet Unesco skapade år 1972 ett verktyg för att kunna utse världsarv. I världen finns det 962 världsarv. Ett exempel på ett världsarv som finns är Egyptens pyramider.

Det finns tre olika typer av världsarv: kulturvärldsarv, naturvärldsarv och världsarv som är en blandning av båda. 25 av världsarven är gränsöverskridande, det betyder att de ligger i två eller flera länder. Höga Kusten blev ett världsarv år 2000 för världens största landhöjning efter istiden.

Världsarvet höga kusten

För 20000 år sedan var det istid och det bildades ett tjockt istäcke över hela Norden. Istäcket var som tjockast över Höga Kusten – hela 3 km tjock! Den tunga isen tryckte ner marken den låg på. Sedan blev vädret varmare och isen började smälta. Då höjde sig marken sakta igen.

För 10 500 år sedan hade isen smält så mycket att Höga Kusten var täckt av vatten. Det som syntes på vattenytan var små öar som idag har blivit bergstopparna. De kallas kalottberg.

För 7000 år sedan var isen helt borta. Landet hade då höjts ännu mer och nya öar kom upp till vattenytan.

Efter det har landet stigit ytterligare 100 meter och skapat det land vi ser idag. Branta berg, djupa fjärdar och en skärgård med höga öar. Landet höjer sig nu 8 mm per år. Så det som är mark idag har tidigare varit havsbotten.

I framtiden kommer landet fortsätta stiga men det kommer gå saktare och saktare.

Det finns många spår i landskapet i Höga Kusten som bevisar att landhöjningen har skett här.

Upplev Höga Kusten

Världsavet Höga Kusten har tolv unika platser man kan besöka. På varje besöksplats kan man se ett eller flera spår från istiden och landhöjningen.

Högboden
En ö med en fyrplats som vandrarhem. Här finns klapperfält, grottor och en vacker utsikt över havet.

Rödklitten
Efter vägen till toppen kan man se en mur från en väldigt gammal borg.

Norrfällsviken
I Norrfällsviken finns stora klapperfält. Stenen i beghällarna kallas nordingrågranit, den är röd och är typisk för Höga Kusten.

Skuleberget
På Skuleberget finns högsta kustlinjen på 286 meter. Vid bergets fot finns Naturum som är ett centrum för de som vill besöka världsarvet Höga Kusten.

Högklinten
På Högkliten kan du njuta av utsikt formad av hav, landhöjning och istid.

Skagsudde
Skagsudde är en mätpunkt för den pågående landhöjningen.

Skuleskogens nationalpark
I nationalparken kan du se flera spår av landhöjningen.

Storön
En ö med branta klippor. Här finns en hamn som inte längre ligger vid havet eftersom landet höjt sig.

Sörleviken
Sörleviken är på väg att snöras av från havet.

Ulvön
På Ulvön finns det tydliga spår av att landet höjt sig. Du kan se sjöbodar som kommer allt längre från stranden.

Stortorget
Från utsiktsplatsen kan man se hur landhöjningen gjort att Trångsundet blivit en sjö och inte längre sitter ihop med havet.

Trysunda
Tre öar har blivit en tack vare landhöjningen. Här finns många tydliga spår av landhöjningen.

Svenska världsarv

Naturarv

Höga Kusten/Kvarkens skärgård

Kulturarv
Hällristningsområdet i Tanum i Bohuslän
Birka och Hovgården i Uppland
Hansestaden Visby på Gotland
Engelsbergs bruk i Västmanland
Gammelstads kyrkstad i Norrbotten
Drottningholm i Uppland
Örlogstaden Karlskrona i Blekinge
Varbergs radiostation i Grimeton, Halland
Skogskyrkogården i Stockholm
Södra Ölands odlingslandskap
Falun och Kopparbergslagen
Struves meridianbåge i Norrbottens län
Hälsingegårdarna i Hälsingland

Natur- och kulturarv
Laponia i Lappland